• يکشنبه ٤ تير ١٤٠٢-١٦:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٩٤٤
در گزارش معدنی پور مطرح شد؛۱۴_۱۵۷

پیشرفت مثبت منطقه 5 در شش ماهه دوم سال 1401/ ضرورت مشخص شدن شرایط واگذاری مجموعه های فرهنگی و اجتماعی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با ابراز رضایت از پیشرفت پروژه ها در منطقه 5 شهرداری تهران طی شش ماهه دوم سال 1401 بر ضرورت مشخص شدن شرایط واگذاری مجموعه های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای ششم، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و بزرگداشت نام و یاد شهدای هفتم تیر طی گزارشی در خصوص پروژه های منطقه 5 شهرداری تهران گفت: با توجه به اهمیت پروژه های توسعه محله ای که اجرای آن ها رضایتمندی زیادی را در بین شهروندان ایجاد می کند، بنده در طرح رصد از پروژه های توسعه محله ای منطقه 5 در تاریخ ۲۹ خردادماه به همراه آقایان آخوندی و مظفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه حضور یافتم.

وی افزود: با توجه به نمودار مقایسه عملکرد منطقه 5 در پروژه های تملک دارایی و سرمایه ای سال 1401، اعتبار ابلاغی 1401 حدود ۲۶۵/۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان است که بودجه تخصیص یافته آن همین مبلغ و مبلغ تامین اعتبار حدود ۲۶۲/۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان است، همچنین نسبت تامین اعتبار این منطقه تقریبا 99 درصد و طبق بررسی ها، پیشرفت فیزیکی آن ها به 93 درصد رسیده است.

معدنی پور در ادامه مطرح کرد: براساس آمار و ارقام صورت وضعیت، ۲۵۷/۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان و هزینه قطعی ۲۵۸/۷۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان بوده است که چیزی حدود 97 درصد پیشرفت ریالی داشتند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: براساس این آمارها منطقه 5 پیشرفت مثبتی را در شش ماهه دوم سال 1401 در حوزه فیزیکی و ریالی داشته است.

وی تاکید کرد: وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه های توسعه محله ای منطقه در سال 1401 در پروژه های مستمر و غیر مستمر به طور کلی 94 درصد ارزیابی شده است. همچنین حدود 4 پروژه مستمر و یک پروژه غیر مستمر پیشرفت صفر تا 40 درصدی داشته اند که دو پروژه از مجموع پروژه ها نظیر احداث و توسعه مناسب سازی بوستان خیابان خجسته پور و تعمیر و تجهیز فضا و اماکن ورزشی خیابان مجاهد بوده که هر دو با مشکل تملک رو به رو بودند.

معدنی پور ادامه داد: همچنین برای طراحی و اجرای موزه قهرمانان سلامت پارک صبا نیز درخواست بودجه 2 میلیاردی داشته اند که به علت کاهش بودجه به 35 میلیون تومان این پروژه نتوانستند به مرحله اجرا برسانند. 

وی با اشاره به اطلاعات کلی منطقه بیان کرد: منطقه 5 با 29 محله یکی از مناطق پر محله پایتخت است که دارای 27 سرای محله می باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در این منطقه حدود 17 کیلیومتر مناسب سازی معابر و پیاده رو سازی اتفاق افتاده است. همچنین 42000 هزار تن آسفالت ریزی معابر در سال 1401 در این منطقه صورت گرفته که رتبه نخست را در بین سایر مناطق تهران کسب کرده است.

معدنی پور خاطر نشان کرد: در منطقه 5 حدود 14 کیلومتر عملیات جمع آوری آب های سطحی و نهر صورت گرفته است. 

وی با اشاره به تعدادی از پروژه های شاخص منطقه در حوزه توسعه محله ایی گفت: احداث باغ گلاریس از صفر تا 100 در سال 1401 با هدف صیانت از باغات منطقه، افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد منطقه تفرجگاهی انجام شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این پروژه از جمله پروژه های «سی هفتاد» بود که در کنار ایجاد یک فضای تفرجگاهی در منطقه رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته است. همچنین احداث پیاده رو مقابل برج جام جم، از جمله پروژه هایی بود که در سال 1401، با هدف ایمن سازی معابر جهت تردد عابرین و ایجاد مسیر ویژه جهت تردد نابینایان بنابه درخواست شهروندان، خارج از برنامه و از محل سایر اعتبارات صورت گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: همچنین پروژه بهسازی بوستان اقتصادی از جمله پروژه های محلی بود که در سال گذشته با هدف افزایش سرانه فضاهای سبز و تفرجگاهی و افزایش ایمنی زمین بازی کودکان انجام شد.

معدنی پور با اشاره به احداث زمین چمن مصنوعی محله علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: این پروژه نیز در زمره پروژه های توسعه محله ای بود که در سال گذشته با هدف افزایش سرانه ورزشی منطقه انجام شد. از دیگر پروژه های محلی بازگشایی و اصلاح هندسی خیابان 20 متری گلستان شرقی به اتوبان ستاری است که با درخواست بیشمار شهروندان و با هدف روانسازی عبور و مرور و افزایش ایمنی سفرهای درون شهری انجام شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: این پروژه در سال 1401 آغاز و در ابتدای سال 1402 به پایان رسید. همچنین احداث پیاده رو جنت آباد مقابل سمرقند تا اتوبان باکری از دیگر پروژه های توسعه محله ای منطقه است که در سال گذشته با هدف ایمن سازی معابر جهت تردد عابرین و ایجاد مسیر ویژه جهت تردد نابینایان آغاز و به پایان رسید.

وی با اشاره به پروژه بازسازی کامل بنای ساختمان سرای محله جنت آباد مرکزی مطرح کرد: این پروژه از جمله پروژه های خوب منطقه است که در سال گذشته با هدف افزایش ایمنی و رضایتمندی شهروندی ایجاد و به پایان رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: پروژه مرمت و بهسازی شبکه فرعی جمع آوری آب های سطحی از جمله پروژه های مهم منطقه است که در راستای تکمیل آب های سطحی در سال گذشته صورت گرفت.

وی افزود: همچنین پروژه اصلاح هندسی و رفوژ میانی در شهران، خیابان نیما یوشیج، خیابان هاشم زاده است که با هدف روان سازی عبور و مرور و افزایش ایمنی سفرهای درون شهری در سه ماهه نخست سال 1402 انجام شد. احداث سالن ورزشی و خانه کارآفرینی سرای محله کن از دیگر پروژه های مهم حوزه فرهنگی و اجتماعی است که سال گذشته با هدف افزایش سرانه ورزشی منطقه انجام شد، البته در سال جدید اعتباری با هدف ارائه مطالبات پیش بینی شده است.

معدنی پور در ادامه بیان داشت: مجموعه ورزشی شهربانو از دیگر پروژه های این منطقه است که با هدف افزایش سرانه ورزشی بانوان منطقه به صورت مشارکتی به انجام رسید. از دیگر پروژه های این منطقه که در حوزه هنری است احداث سالن آمفی تئاتر روباز بوستان الهام بود که این پروژه در سال گذشته با هدف افزایش سرانه فرهنگی و هنری آغاز و به اتمام رسید. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دو پروژه دیگر، اظهار کرد: فاز نخست پروژه گود مهتاب و احداث باغ ایرانی انجام شد.

وی افزود: از نقاط قوت منطقه 5 این است که تعداد 100 عدد از بوستان های منطقه مناسب سازی شده و اجرای پروژه ها در این منطقه از کیفیت مناسبی در مرحله اجرا برخوردار است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به چالش های منطقه 5 در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: پیش بینی ردیف اعتباری مشخص برای برگزاری مراسم اربعین در مرز مهران یکی از موضوعاتی است که می بایست از سوی ستاد اربعین شهرداری تهران برای تسهیل در ارائه خدمات در مرزهای کشور مد نظر قرار گیرد. 

معدنی پور در ادامه بیان کرد: 12 ردیف اعتباری پروژه های هزینه ایی؛ نظیر نکوداشت مناسبت های ملی_مذهبی، غنی سازی اوقات فراغت شهروندان، اجرای برنامه های فرهنگی_هنری، آموزش های شهروندی، آموزش و توانمند سازی شهروندان در امور سلامت و توانمندسازی اجتماعی بانوان در مناطق دارای بودجه بسیار ناچیزی هستند 

وی گفت: این 12 ردیف اعتباری پروژه های هزینه که اجرای آن ها نیز برعهده مناطق است، دارای بودجه های ناچیز هستند که ضروریست حوزه های ستادی نسبت به تخصیص بودجه به مناطق اقدامات لازم را انجام دهند چراکه در آستانه اوقات فراغت تابستان هستیم و ضروریست این بودجه ها به موقع به مناطق تخصیص یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: یکی از بازارچه های خود اشتغالی مهم ما در حوزه زنان سرپرست خانوار در منطقه 5 واقع شده که نیاز است مورد توجه بیشتری قرار گرفته و واگذاری غرفه ها در اختیار منطقه قرار بگیرد و شرکت ساماندهی مشاغل و اداره کل بانوان راهبری و نظارت بر این بازارچه ها را برعهده بگیرند.

این عضو شورای شهر در این باره افزود: اکنون بخشی از این بازارچه در اختیار شرکت ساماندهی مشاغل و بخش دیگر در اختیار اداره کل بانوان است و منطقه هیچ اختیاری در این موضوع نداشته و نیاز است اختیارات لازم به آنان داده بشود.

وی خاطرنشان کرد: همچنان مشکل واگذاری مجموعه های فرهنگی و اجتماعی از جمله مراکز کوثر، شهربانوها و بازارچه ها حل نشده است و نیازمند تدوین دستورالعمل های مربوطه است که علی رغم تذکرهای چندین باره هنوز پاسخی از شهرداری به دست ما نرسیده است که نیاز است در این خصوص تدابیر و پاسخگویی لازم انجام شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: